Denne plan sættes i værk, når “det, der ikke må ske, sker”.
• Skilsmisse
• Alvorlig sygdom
• Kaossituationer
-og lignende
• Når et barn mister et nært familiemedlem.
• Når skolen/børnehaven/vuggestuen mister – et barn – en medarbejder.
For at tage del i ovennævnte situationer kræves ikke noget overmenneske - kun et medmenneske.
Alligevel er det legalt og forståeligt ikke at kunne, blot man sikrer sig, at en anden eller andre tager over.
Skilsmisse - Alvorlig sygdom - Kaossituationer - og lignende
Når ovenstående erfares, orienteres klasselæreren, mentorlærer eller kontaktperson (børnehave og vuggestue)
Denne aftaler med hjemmet:
• Hvad, der skal gøres
• hvem og hvordan, der skal orienteres (kammerater, andre lærere m.v.)
• hvilken rolle skolen/børnehaven/vuggestuen har i sagen
Aftalen forelægges ledelsen og andre nødvendige personer.
Klasselæreren/kontaktpersonen sørger for den nødvendige opfølgning.
Når et barn mister en af sine nærmeste i familie.
Når ovenstående erfares, orienteres klasselæreren, mentorlærer eller kontaktperson, der hurtigst muligt orienterer ledelsen.
Klasselæreren/kontaktpersonen aftaler med hjemmet:
• hvad, der skal gøres
• hvem og hvordan, der skal orienteres (kammerater, andre lærere m.v.)
• hvilken rolle skolen/børnehaven/vuggestuen har i sagen
Aftalen forelægges ledelsen og andre nødvendige personer.
Følgende overvejes:
• besøg i hjemmet
• deltagelse i begravelsen - medarbejder / klasse
• besøge gravsted
Skolen/børnehaven/vuggestuen sender bårebuket.
Sker dødsfaldet i ferien - gennemføres det, der er muligt efter ferien. Såvel personale som bestyrelse er medansvarlige for, at der sendes bårebuket.
Klasselæreren/kontaktpersonen sørger for den nødvendige opfølgning efter aftale med efterlevende voksen/voksne og barn.
Det kan eventuelt overvejes at køre emnearbejde over emnerne:
- sorg
- tab
- livsmod
Når skolen/børnehaven/vuggestuen mister – et barn - en medarbejder.
Når ovenstående erfares, orienteres klasselæreren, mentorlærer eller kontaktperson, henholdsvis ledelsen hurtigst muligt.
Klasselæreren/kontaktpersonen aftaler med hjemmet:
• hvad, der skal gøres
• hvem og hvordan, der skal orienteres (kammerater, andre lærere m.v.)
• hvilken rolle skolen/børnehaven/vuggestuen har i sagen
Aftalen forelægges ledelsen og andre nødvendige personer.
Følgende overvejes:
• besøg i hjemmet
• deltagelse i begravelsen - personale / klasse
• besøge gravsted
• flaget sættes på halv
• fælles mindehøjtidelighed efter aftale med efterladte
• deltagelse i begravelse efter aftale med efterladte
Skolen/børnehaven/vuggestuen sender krans.
Sker dødsfaldet i ferien - gennemføres det, der er muligt efter ferien. Såvel personale som bestyrelse er medansvarlige for, at der sendes krans, flaghejsning, og at skolen er repræsenteret ved begravelsen.
Klasselæreren/kontaktlærer sørger for den nødvendige opfølgning efter aftale med efterlevende voksen/voksne og barn.
Det kan eventuelt overvejes at køre emnearbejde over emnerne:
- sorg
- tab
- livsmod
Telefonliste:
Kontoret 97187034
Skolelederen 28890081
Viceskoleleder 20203654
Kirkekontoret i Brande 97180181
PPR 99605560
Sundhedsplejen 20905974
Litteratur:
Atle Dyregrov ”At tage afsked: ritualer, der hjælper barnet gennem sorgen”
Atle Dyregrov ”Sorg hos børn”
Aage Brandt ”Hvor går man hen, når man går bort”
Pat Palmer ” Bare jeg kunne holde dig i hånden”
Maria Farm ”Sorgbogen”
Martin Riel ” Med sorgen som blind passager”
Per Bøge ”Om sorg: Når nogen man elsker dør”
Kræftens bekæmpelse ”Sorg handleplan 2.0”
Donna O’Toole ” Marvi Myrebjørn fatter håb”
Peter Olesen ” Min mor døde og min far døde”
Hent omsorgsplanen som .pdf fil her
Find gode råd om sygdomme og symptomer fra Region Midtjylland her